top of page
  • Obrázek autoraAdriana

Čo čítajú autori?

Aktualizováno: 27. 4. 2022

Často dostávam otázku, aké knihy čítam ja. Kiežby som mohla povedať, že celé dni a noci čítam fantasy novinky, ktoré ma zaujali, ale nemôžem. Keďže v práci je čítania viac ako dosť, do roka prečítam maximálne 10 kníh, ktoré si vyberiem sama (a že väčšinou ide o epic fantasy so štipkou romantiky, to, dúfam, ani nemusím spomínať :)


Lenže čítanie zo záľuby je niečo celkom iné ako čítanie, ktoré podstupujem, keď sa pripravujem na napísanie príbehu alebo som rovno uprostred spisovateľského procesu. Samozrejme, všetko záleží na téme príbehu. Potrebujete si naštudovať niečo z histórie či prírodných vied? Niektorí autori sú schopní zájsť do extrému, aby zozbierali materiál potrebný na napísanie knihy, ale ja si často vystačím s vlastnou predstavivosťou. Tú potom dopĺňam faktami, ktoré pozhŕňam z inej pomocnej literatúry.


Zaujímalo by vás, aké knihy pri písaní najviac pomáhajú mne? Aby som už nebola taká všeobecná, idem rovno na svoj zoznam:


1. PSP alebo akákoľvek príručka, ktorú máte poruke

Vtip na úvod. Hej, keď niečo neviem, pozriem sa. Možno som redaktorka, ale rasou som človek, takže nepoznám všetky slová na svete a správne synonymá mi občas nenapadnú do 0,5 sekundy. Keď nad nimi musím rozmýšľať od 0,6 sekundy do 10 sekúnd, pomôžem si. Nesúhlasím s tým, že sa to môže - musí sa to. Ak máte pocit viny, že ste na jednej strane vášho textu, ktorá má asi 1 000 slov, sami nevymysleli jedno, podľa mňa je to stále dobrá bilancia a pamätajte - to slovo ste museli sami vybrať možno z 20 ďalších možností. Aj to svedčí o vašom rukopise a nemusíte mať pocit, že to slovo „nie je vaše“.


2. Veľká kniha reči tela

Áno, táto kniha je jedna z mojich obľúbených aj vďaka Arnoldovi a jeho neodolateľnému kŕčovitému úsmevu. Skvelá pomôcka, hlavne keď si uvedomíte, že 90 % postáv v románoch len stojí, sedí, ticho prikývne alebo rázne potrasie hlavou. Čítame teda o nehybných tvoroch, ktoré sa vedia maximálne usmievať a mračiť. Okrem knihy Ja, robot by sa dalo povedať, že autori to tak nemysleli a že v ich hlavách postavy gestikulujú ako takí Taliani, to nech si čitateľ domyslí podľa situácie. Osobne mi to pri vykresľovaní postáv trochu chýba. Ďalšia vec - keď už myslíte na konkrétne gesto, ale za toho boha ho neviete opísať tak, aby to znelo normálne a bolo jasné, čo dotyčná postava robí, aj vtedy môže byť takáto kniha nápomocná. Nájdete v nej presný opis gest - bingo!


3. Neživá príroda alebo akákoľvek múdra knižka o prírode

Čo by to bolo za dobrodružstvo, ak by postavy sedeli doma? Nože ich vyžeňte von, leňochov lenivých - podpáľte im dom modrým magickým ohňom padajúceho meteoritu z inej dimenzie a ide sa!

Mám veľmi rada, keď prírodné zákonitosti zasahujú do deja a keďže ich takto bezočivo využívam na strpčovanie životov svojich postáv, mali by mať presné pravidlá. Nemusíte dať svoj rukopis proofreadingovať geografovi, ale uznajte, že takáto knižka nie je na škodu. Uvediem príklad zo svojho najnovšieho nezverejneného rukopisu: Hlavná postava dokáže manipulovať všetky kovy, čo zahŕňa dosť šialene široké spektrum vecí, ktoré môže robiť. Keďže som veľmi všestranná osoba, hneď, ako som to vymyslela, utekala som po svoje knihy a poznámky z geológie a oprášila som si svoje znalosti o tvrdosti a premene hornín a vzniku kryštálov či na čom som si to fičala pred rokmi. Vždy na mňa zapôsobí, ak si dá autor námahu a podelí sa o detaily z toho, v čom sa vyzná. Naopak, ak niečo pridá do príbehu iba pre efekt a povrchne zhrnie to podstatné, poviem si - ajaj, ďalší, komu sa nechcelo a kto nerieši. Nebolo by lepšie vkladať do príbehov iba to, na čo sme maniaci, a vložiť to tam spolu so svojím srdcom?


4. Slovenské príslovia a porekadlá


Máme vôbec predstavu, aká je slovenčina bohatá na výrazy? Spisovateľ má iba jeden nástroj - jazyk. Predstavte si maliara, ktorý pozná iba modrú farbu a štetec jednej veľkosti. To je v prdeli. Teraz si predstavte bežný rukopis začínajúceho autora, ktorý príde do redakcie, megaplný chýb a opakujúcich sa slov. Je to vidieť hneď. Aj takéto knižky môžu pomôcť a táto je môj osobný favorit. Mám dokument, do ktorého si vypisujem tie najkrajšie, najpestrejšie a najpríhodnejšie výrazy práve na ten rukopis, na ktorom v danej chvíli pracujem. Veľmi odporúčam.


5. Umenie vojny

Vo vydavateľstve IKAR vyšiel aj takýto skvost. Autori, ktorí neodolajú a pridajú do svojho príbehu poriadnu bitku (vinná), sa konečne môžu odvolávať aj na nejakú inú knihu ako Umenie vojny od Laa-C´. Samozrejme, na takú komplexnú tému ako sú bojiská, stratégie a vojenské potýčky sa treba pripraviť poriadne a jedna knižka človeka nespasí. Táto je však skvelá tým, že v nej nájdete konkrétne bitky z našej histórie, dokonca graficky znázornené rozloženie vojsk aj presné počty bojujúcich a ich podmienky a obmedzenia. Skvelá vec, ak plánujete epickú scénu a chcete mať terminológiu a princípy stratégie v malíčku.


6. Zborník démonov Goetia

Pokračujem knižkami šitými na mieru pre moje príbehy. Tento zborník som spomínala viackrát a pri písaní Hierarchie tmy mi bol naozaj nápomocný. Nech je téma, ktorú si zvolíte, už akákoľvek, nepodceňte materiály, ktoré si k nej môžete zohnať. Po zverejnení svojho veľdiela sa totiž môžete ocitnúť uprostred diskusie, medzi ľuďmi, ktorí danú tému zbožňujú, venujú sa jej profesionálne, alebo jednoducho majú pocit, že sa k nej musia vyjadriť. A vy im budete vedieť odpovedať. Budete v obraze. Veď ste o tom napísali knihu! Nič nie je horšie, ako keď vysvitne, že ste v danej problematike zelenáč.

Ja som v tomto zborníku našla o démonoch takmer všetko, čo som potrebovala. Mnohé som si vymyslela, aby sa príbeh mohol držať presne toho, čo som ním chcela čitateľom odovzdať, ale všetko by malo vychádzať z pevného základu, ktorý nezískate nijako inak než samoštúdiom.


7. Bojovné ženy alebo hocijaká inšpiratívna kniha, ktorá osloví práve vás

Priznávam: som žena a veľké príbehy bojovníčok, hrdiniek a vládkyň ma vedia dostať do ultra premotivovaného režimu. Inšpirujú ma v živote aj pri písaní. Mám rada výnimočné hlavné hrdinky, ktoré musia prekonávať výnimočne ťažké úskalia. A potom dosiahnu na hviezdy. Postavy á la Jozef Mak si pri mne môžete strčiť za klobúk. Táto kniha je pre mňa ideálna pomocníčka a každý z nás určite takú jednu má - takú, ktorá ho povzbudí a inšpiruje k niečomu skvelém


8. Príručka KIA alebo hocijaké iné auto

Vtípek aj na záver. Keď už máte všetkého plné zuby a čo sa týka nového príbehu, všetko sa vám v hlave motá, najlepšie je nechať tak. Ja vtedy siahnem po tejto tehle. Tieto dnešné autá sú pre mňa veľká záhada, vždy, keď to otvorím, dozviem sa niečo nové a nadávam si, že som si to nezistila skôr a že aké by to bolo ľahšie a že takto som to mohla robiť už pol roka! Nevadí. Jednoducho sa pomáha začítať sa do niečoho iného, pre mňa je to ideálne niečo takéto. Keby som sa začítala do nejakého románu a naozaj by sa mi páčil, už to o sebe viem - ovplyvnilo by to aj moje písanie. Dám si len krátky oddych a ide sa písať ďalej! :)

bottom of page